07 March 2011

Pada Suatu Hari....

                Pada suatu hari, aku cuti, dah xde ape2 aktiviti, aku pun merayap petang2 p masuk kampong orang kat hulu tue. Saje nk mengingat nostalgia dikala aku dok ngan arwah opah aku waktu kecik2 dulu. Tiba2 aku terpandang sorang budak, kiut2 jew badannye. Berjalan sambil bwk bakul kaler hijau bertangkai putih. Budak tue jerit.. ”Kuiiiiiiiih!!!! Kuiiiiih!!!! Karipap!!!! CekodokPisang!!!!!! Nasilemak!!!!!!”… Budak tue jual kuih rupanya. Aku ingat dah xde da org jual2 macam tue, rupa2 nye ada lagi.
                Budak tu nmpk aku tgh port kt tepi sungai. Waktu tue pn aku tgh tgk dia. Sambil senyum budak tue tanya, “Abang nak beli kuih tak? Nasi Lemak pn ade..”Aku pun jawab, “Takpe la dik, abg dah ade beli roti nie..”… Budak kuih tue pn terus jalan. Aku plak trus makan roti 60sen yang aku beli kat pekan tadi. Lepas jew aku abis makan, aku terkejut sampai nk melambung botol 100plus yang aku pegang time tue. Budak kuih tu sergah aku dari belakang. Nasib baik xgugur jantung aku. huhuhu. Dengan senyuman budak tu cakap, “Roti abg dah abis ek? Nak beli x kuih saya nie? Sedap tau..nenek saya yang masak..panas lagi..”.. Aku balas,”Abang da kenyang la dik..2 bungkus roti tau abg mkn td..”Budak yang aku anggap bijak nie pun balas semula, ”Takpe bang..kalau dah kenyang, abg beli la utk mak abg ke adik abg ke ank abg ke…sedap tau kuih nie..nenek saya yang masak”. Aku pn senyum tgk budak yang pada anggaran aku mungkin darjah 2 atau 3 nie pandai bercakap dan cerdik. “Adik amik duit nie simpan buat belanja tau..” “Abg nk kuih ape? saya bungkuskan..” “Xpe xyah, abg hadiah duit nie kat adik..lagi pun abg dah kenyang..” “Nenek marah amik duit sedekah..” Aku pn tnye balik, ”Knape nenek nk marah plak?” “Sebab nenek cakap kami bukan orang susah..”. Aku pn amik keputusan beli sume baki kuih dan nasi lemak yang tinggal tue. Budak tue senyum sampai ke telinga sbb kuih dia dah abis. “Time kasih abg..esok beli kuih kite lagi tau!!heheheheh!!!!”…
                Aku sebenarnye kagum dengan budak kuih yang aku lupa nak tanye name dia nie. Kagum sebab dia pandai bercakap dan faham erti berusaha. Tapi tertanye2 jugak, dia dok sebut nenek jer. Makayah dia xde kew?hmmmmm… Tapi ade 1 benda lagi kt budak nie yang menarik perhatian aku yang buat aku gelihati, dia pakai selipar crocs kaler oren yang mungkin bersaiz 6 atau 7, kaki budak kecik besar mane la sangatkan?hehehehehe…Macam-macam.. Bende2 mcm nie pn mampu merawat luka dihati..J

No comments:

Post a Comment