25 August 2011

Ramadhan: Kuih Raya & Ikan Uji Rashid

Assalamualaikum wbt...


     Ape kuih raya yang korang buat untuk hari raya nanti. Pecaya tak aku buat kuih raya? Takat gentel-gentel nak buat Almond London tue takde hal la.


     Tiap kali bulan puasa dan nak masuk Syawal, aku ngan mak aku dah plan-plan dah nak buat kuih ape. Kuih yang biasa yang mak aku selalu nak wat, Almond London, Kacang Pedas, Maruku, Biskut Makmur, Semprit ngan Kerepek pisang.


     Bayangkan mak aku buat sume kuih tue sorang-sorang. Anak pompuan takde so mak aku buat kuih tue sorang-sorang la biasa nye. Tapi kalau aku free aku tolong gak ar. Sambil-sambil tue bergosip la bagai. Hehehehehehe..


"Mak ade beli bubble rice nie, nak buat ape ek?"


"Aik? Mak yang beli, mak tanye ijam nak watpe plak?"


"Mak tgk Liza buat bubble rice nie campur ngan coklat je. Ko buat la mak penat nie."
(Liza adik sedara aku, anak makngah aku yang gile buat kuih.)


"Alrite mama! Leave it to me."


"Boleh pecaye ke ko nie?Kang berterabur barang atas meja nie."


"Relax ar mak, ijam kan bekas chef. xde hal la..hehehe"


     Maka jadi lah biskut bubble rice choc yang aku buat tue. Memang kelam kabut aku buat. Lupa plak yang coklat masakan tu cepat beku. Aku plak dengan selamba bancuh sebungkus bubble rice tue. Kelam kabut nye time nak masukkan dalam cup kecik2 tue. Mak aku turun tengok aku dah kelam kabut, so, naluri seorang emak yang sentiasa sayangkan aku nie, mak aku pn tolong aku masuk kan adunan tue dalam cup. Memang comot la kan. Mane taknye, setahun sekali buat kuih. Hahahaha.


Biskut Semperit, yang nie mak aku buat.

Almond London, hah! yang nie aku buat..hehehe

Biskut Choc Bubble Rice, pun aku yang buat 
tapi nie gambar amik tempat lain.

Nie plak biskut Makmur yang mak aku buat.



* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

     Sambil-sambil buat kuih aku mengumpat ber story morry ngan mak aku. Habis sume cerita zaman mak aku budak-budak dulu mak aku cerita. Dari mandi kat sungai betong sampai ke cerita punca mak cik Imah  tak makan ayam sejak tahun 70'an.

     Nak tau kisah makcik Imah tue? Dia tak makan ayam sebab mase tengah gotong royong kenduri, dia cuci ayam kat tepi sungai. Tengah dok syok tarik isi ayam tue terburai la tempat simpanan bahan kumbahan ayam tue then termasuk ke mulut dia. Sebab tue la dia xpenah makan ayam sampai sekarang. Tak ingat dah umur dia brape sekarang. Tua dah.

     Dalam dok berborak dengan mak aku, aku tgk jam dah pukul 5 lebih.Mak aku masak ape ek?

"Mak masak ape berbuke nanti?"

"Ko nak makan ape?"

"Ermmmm..Ikan ade tak dalam peti ais?"

"Ade."

"Ikan ape?"

"Ikan Uji Rashid. Mak goreng buat sambal la ok?"

     Ikan Uji Rashid? Dalam kepale aku boleh merewang fikir yang ikan tu Uji Rashid yang jual. Tak pun ikan tue makanan feberet Uji Rashid. Dah name pun artis kan? Ape yang artis makan mesti peminat nak makan lagi pun mak aku memang peminat Uji Rashid.

Uji Rashid. Penyanyi popular sejak tahun 70'an


"Uji Rashid makan ikan tue ke mak?"

"Tak la, ikan tu memang orang panggil ikan Uji Rashid."

"??????????????"

"Ye tuan-tuan puan-puan kak jah cik kiah oooiiiii. Memang orang panggil ikan tu ikan Uji Rashid yerrr. (cakap cara Chef Wan). Ko nak tau Cik kiah? Nape ikan tue orang panggil ikan Uji Rashid?"

     Menurut cerita dari mak aku, ikan lolong merah bermata besar tue dipanggil ikan Uji Rashid sebab mata ikan tue besar macam mata Uji Rashid dan waktu ikan tue mula-mula dijual dengan banyak, Uji Rashid nie tengah naik. Ingat trend sekarang je ke letak name barang tudung mawi la, tudung wardina la, justin bubur la. Tahun 70'an pun dah ade tau. IKAN UJI RASHID.


Ikan Uji Rashid a.k.a Ikan Lolong Merah


p/s: ade tak name ikan yang guna name artis selain ikan ui rashid?


   


4 comments:

  1. dulu mak aku panggil ikan ni ikan lolong... pastu bila pindah KL org panggil ikan Uji Rashid...

    mesti Uji Rashid asyik tersedak je kan bila ikan goreng hangit,!!!

    " Ya Allah ikan uji rashid aku hangit!!"

    " bluerrrK uhukkk uhukk"

    ReplyDelete
  2. hahahaha..mase mak aku cakap ikan uji rashid tue,

    aku btul2 ingt uji rashid yang jual..

    hahahaha..

    tapi skrg tak ramai yang tau..

    ReplyDelete
  3. haha~ pernah dgr tapi bukan dipanggil kat rumah la.. tak kenal pun ikan ni.

    wah, rajin buat kuih raya.. nmpak sedap :)

    ReplyDelete
  4. sha: ini pun mak yang bagitau pasal ikan ni..ikut kan mmg xtau pun..hehehe..

    tahun depan nak order boleh je..hahaha..promo!promo!

    ReplyDelete