02 August 2011

Ramadhan: Dulu & Sekarang

Assalamualaikum wbt..

      Entry kali nie aku nak cerita perbezaan bulan puasa yang aku lalui dulu, waktu-waktu aku kerja di restoran dengan sekarang, kerja pejabat.

      Dulu aku kerja restoran sebagai penolong pengurus. Bila tiba bulan Ramadhan nie aku akan jadi sangat busy bermula jam 5 petang nak prepare untuk waktu berbuka puasa. Arrange sitting, makanan, yang nie nak masak banyak mane, yang tue nak masak banyak mane. Salah estimate alamatnye, kene complain lah aku untuk aritu.. hahahha..

       Tapi sekarang tak macam dulu dah. Sejak-sejak kerja office hour nie and kerja pun duduk dalam office jer, pukul 5 petang tue aku still busy, tapi busy nak balik berbuka puasa kat rumah. Takde dah nak fikir sitting-sitting, makanan tak cukup and sume bende yang memeningkan kepala tue. Alhamdulillah..


Dulu       : "Din! ko masukkan ayam tu sekarang, kejap lagi pukul 
                   6.30 aku nak ade 30 ekor dalam c-Vap tue.."
Sekarang:  "Hanizan..agak-agak ko la kan..kul 6.30 jalan kat 
                   Ampang tue jem x?"

Dulu        : "Fiefy, awak tolong saya arrange kan booking2 nie.. 
                    jangan ade clash plak tau.."
Sekarang : "Fiefy, abis kerja nnati kite pegi buka puasa same2 
                    boleh tak?".. Hehehehe..wink! wink!

Dulu        : "Hairy, make sure barang-barang stok cukup untuk 
                    waktu berbuka nanti..jangan tiba-tiba itu habis
                     ini habis plak.."
Sekarang : "Petrol pump penuh x? kene isi minyak nie..kang 
                   tibe-tibe tengah jalan minyak abis plak kang berbuka 
                   tepi jalan plak aku..."

Dulu        : "Sir!! Sir!! Guest tue cakap Mac & Cheese yang dia 
                    order tak dapat lagi..Cheese dah habis..macam 
                    mane nie? Dia dah bising macam singa lapar tue.."
Sekarang :  "Zam..Kuih Jongkong yang ko order tue dah abis la..
                    macam mane ek?"

Dulu        : "Peeeergh!!! dugaan betul lah aku mengadap makanan-
                    makanan nie semua...sabar..sabar.."
Sekarang : "Hmmmmph!! Mengadap PC je lah arini..nak kuar pergi
                    wat stock check panas pulak kat luar tue..dok ofis je la.."

Dulu         : "Alamak..Apsal aku kene kerja closing lagi nieee???!!!
                    Hmmmph berbuka kat restoran la jawabnye.."
Sekarang  :  Tiap-tiap hari boleh berbuka kat rumah..hehehehehe...

Dulu         :  Dalam sebulan bulan Ramadhan, 7@8 hari je dapat 
                    pergi  Solat Terawih.
Sekarang  :  No more excuse!! Ko balik kerja kul 4.30 ptg dah takde
                    kerja malam so jangan miss Terawih!!




       Dulu sekarang dulu sekarang dulu sekarang. Hanya diri kita je yang kekal sama. Situasi, suasana sekeliling berubah-ubah mengikut peredaran zaman. Dulu susah gak aku nak cari kerja office hour nie. Apply je memanjang tak dapat. Thanks to Zulfikar bagi peluang kat aku. Tagline aku mase Zulfikar offer kerja kat aku,  



"Jual biskut pun ok, 
JANJI takde kene mengene ngan ayam, 
JANJI halal"  
hehehehe.. 
(Amik skrip dialog Nabil Raja LAwak dalam Lu Fikir Lah Sendiri The Movie.)





p/s         1. Ayam yang aku suruh Din masak tue ayam kenny rogers. Ambil masa 1 jam 15 min dengan 
                   suhu 200°C. So aku kena masak awal ayam tue supaya makanan tak jem mase nak serve kat guest.

               2. Kuih Jongkong atau kat Kg. Sungai Serai kat umah aku dikenali sebagai kuih Bongko. 
                   Kuih tepung campur perisa  pandan berkuah santan yang dibungkus dalam daun pisang. 
                   Sangat femes time bulan puasa nie. 

Nie lah rupa kuih jongkong tue. Thanks to bumilangit.wordpress.com for picture.




      

3 comments:

  1. ehehehe, jual biskut pommboleeeyyy...

    best ape, dapat merasa sekali dalam idup kita mcm mana kerja heaven kan kan...

    org lain mana dapat.. hahahahah :)

    ReplyDelete
  2. betul!betul!betul! hahahaha..

    ramai budak tempat aku jeles aku keje heaven nie..

    hahaha..

    ReplyDelete
  3. Hi saya nak tanya org yg jual kuih bongko tu amik tempahan tak?bole bg tel no

    ReplyDelete