02 August 2011

Seluar sekolah, Eric Cantona & Kasut Penguin

Assalamualaikum wbt..

          Siapa yang lahir antara tahun 1980 hingga 1990? Aku lahir tahun 1984, al-maknanya aku masuk sekolah menengah pada tahun 1997,tingkatan 1 hingga lah tingkatan 5 pada tahun 2001. time tue sempat lah rasa  kekecohan Y2K tahun 2000. Kecohlah pasal komputer akan 'hang' atau 'crash' kononnya setiap barangan elektronik yang ada date@tarikh tak boleh detect tahun 2000. Tapi aku tengok takde jadi apa-apa pun kat komputer rumah aku time tue. Elok je aku main game kat komputer tue. 

Tapi bukan pasal Y2K yang aku nak ceritakan kat sini...

          Sebenarnya aku nak story pasal fesyen-fesyen, gaya pemakaian, appearance dan evolusi tata pemakaian yang aku lalui masa zaman sekolah menengah dulu. Evolusi berpakaian dari aku Tingkatan 1 sampai lah Tingkatan 5. Macam-macam stail pakaian yang aku tengok.

### ### ### ### ###

1. Seluar 'Boot Cut'
    
    Seluar nie aku jumpa mase 1st time masuk sekolah menengah. aku tengok ramai abang-abang senior pakai seluar jenis nie. Biasenya ukuran normal seluar 'boot cut' peha 18inci, lutut 15 inci dan kaki seluar tu 18inci. Tapi aku tengok time tue saiz yang bawah sekali tue bukan 18 inci dah tapi 20 inci hingga 25 inci. Korang bayangkanlah sampai pakcik & makcik cleaner dah tak payah risau pasal kekotoran-kekotoran kat kaki lima kelas sebab dah ada orang tolong sapukan secara percuma.

Nadzmil  : "Aku nak buat suar mcm abg tue lah..kita tempah kat 
                   kedai Pekan Bt 14 tue. Apek tue amik murah.."

Aku         : "Ko pn nak buat seluar penyapu tue ker..ko bolehlah.. 
                    tinggi..wat suar boot cut memang sesuai ar cuba ko 
                    bayangkan aku yang pakai seluar macam tue. Dah 
                    macam badut filem Sanggam dah rupa nya.."

    Daripada pengamatan aku, diorang nie akan lebih bangga kalau saiz diameter 'penyapu' diorg tue lagi besar dari orang lain. Sampai tak nampak dia pakai kasut apa. Tutup habis macam seluar zaman-zaman 80'an. Entah pakai kasut atau tidak orang tue. hahahaha.

     Aku pun tersarung jugak ikut fesyen seluar ala2 penyapu nie. Saiz paling besar aku buat 19 inci. Time tue kasut nampak tang hujung-hujung je. Bahagian kaki seluar tue siap kena lipat 1 inci. Tue belum lagi yang modified letak poket kecil kat tepi 'tulang' seluar. Tempat sorok rokok Dunhill sebatang. Tapi seluar aku lebih kepada straight cut. Tak suka lah boot cut yang kena ketat dari atas tapi lepas betis terus besar. Hahahaha. Selesa plak diorg pakai seluar ketat tue. Tak lemas ke?

The Cerian, Picture from album facebook nona wani
(Korang tengok seluar mamat-mamat kt depan tue..aku ingat lagi saiz kaki seluar diorang tue..
start dari kiri 18inci, 19inci, 18inci, 21inci and 19 inci..Aku yang mane?)


2. Baju & Seluar 'Cantona 7'

      Korang mesti kenal Eric Cantona, penyerang MU yang popular dulu. Banyak produk-produk dengan cop nama Cantona 7 kuar kat pasaran. Jersi MU ngan nama Cantona memang banyaklah dijual. Siap ada jual sticker sterika tampal/lekat sendiri kat baju. Kedai-kedai printing pun buat promosi print nama Cantona kat atas baju. Kira macam Tsunami Cantona 7.

       Masa aku masuk form 3, wabak Cantona 7 nie melanda. Setiap baju atau seluar sekolah budak-budak ada tag kecil logo Cantona 7. Baju & seluar yang ditempah khas kat kedai jahit Cantona  7(sekarang dah jadi kedai jahit Lee Tailor kat Metro Kajang). Ada yang sanggup gunting kawan punya tag sebab nak kan nama branding Cantona 7 nie. Pastu pakai baju kolar tegak macam Eric Cantona pakai jersi dalam setiap game.

Nie la brader Eric Cantona.

Logo yang digunakan kat baju sekolah. Tampal ataupn diprintkan kat 
bahagian bawah belakang baju sekolah.
(Cikgu nampak, baju kene rampas hahahahahaha)


3. Kasut Penguin

    Korang ingat lagi tak kasut penguin? Yang budak sekolah dulu-dulu tahun 90'an pakai pergi sekolah. Jadi trend sampai pihak sekolah mengharamkan pemakaian kasut tue.

Zaki    : "Wei mir, ko pakai kasut ape nie? dah macam taik cicak jer
               atas hitam tapak putih. Macam kasut pompuan je."

Nadzmil: "Kasut pompuan otak ko. Kasut nie femes dah sekarang
                 abang aku sume pakai tau. Kasut Penguin. Aku beli kat
                 Campbell semalam ngan abang aku. 20 inggit je." 

      Kira kat sekolah aku dulu, Nadzmil ngan abang-abang dia nie pencetus menularnya fesyen kasut penguin nie. Kalau sebelumnya budak-budak dok pakai kasut Pallas Jazz, Highcut Warrior (kasut takraw) semua bertukar pakai Penguin. Kalau kasut Bata tue untuk ulat-ulat buku je. hahahaha. 
        Budak laki kelas aku termasuk aku pernah kena berjalan satu hari dalam sekolah dengan berkaki ayam sebab pakai kasut Pengiun tue. Nasib baik time balik Cikgu Lokman, cikgu disiplin, bagi balik kasut dan kena warning tak boleh pakai lagi kasut Penguin. Alih-alih kasut Penguin hanya dipakai waktu perhi turun KL. Kasut paling setia yang aku pakai dari form 1 sampai form 5, kasut Pallas Jazz. Hahaha.

Nie yang kaler putih. Kalau yang kaler hitam, atas hitam tapi tapak putih.


### ### ### ### ### ###


       Kalau nak dicerita evolusi-evolusi dan peredaran waktu fesyen-fesyen kat sekolah tue memang banyak. Nie baru pasal pemakaian. belum lagi masuk cerita style rambut, cara bertutur dan macam-macam lagi lah. InsyaAllah ada masa aku wat part 2 untuk entry nie. Hehehehe..

 

  p/s :  Nadzmil & Zaki kawan baik aku time sekolah dulu. Dah lame xjumpa diorang. Nadzmil still kat KL kot. tapi Zaki sekarang kat Liverpool, study kat sane.

10 comments:

  1. siot smpai name ak kene jual.haha.....peace

    ReplyDelete
  2. weiiii kelaka ok..hahha gambar aku pun ade..hahahahaha tapi nama zaki n nadzmil ade tak leh blah dowh..hadoiii

    ReplyDelete
  3. Mel : aku saje wat citer imbauan masa lalu..
    tu belum masuk name hanafi, akmal,
    fadzli a.k.a franco zola..hahaha

    maslinda: name2 diatas sebagai penghargaan,aku
    ingat korang sume.

    Aku xde gmbr form 1 ar, time tu sume ade..huhuhu.. Akek Baiduri Cempaka

    ReplyDelete
  4. wahahahahaha, badut sanggammmmm~~~

    aku dulu pakai kasut diadora ngan reebok... mahal beb...

    tapak kuning!!!! mcm kasut adidas..

    ReplyDelete
  5. ikar: paling xboleh bla aku pnh terpaksa pakai kasut mcm kasut putih kt umah ko tu..malu beb..jalan langkah kecik2..bile tggu bas beg letak kt kaki..hahahaha..

    Tb2 macam nk citer pasal bus Foh Hup Langat je..hahahaha

    ReplyDelete
  6. nak tanya kasut penguin tu ade jual dimana ye?

    ReplyDelete
  7. Replies
    1. Nak kasut or sluar...klau kasut panguin ad ag jual kat ali store kajang itu hari baru beli ...brg rare woowww

      Delete
  8. Now ak ase bdak2 mmng xthu lg bab sluar tmph ni..ye la asyik layan aiman tino je phuiii la

    ReplyDelete
  9. Nak tnye...kt plaza kajang tu ade lg x tmpah seluar jenama cantona 7 tu erk? Mase skolah dulu popular sngt seluar tu...

    ReplyDelete