21 March 2011

Dulu, Kini Dan Akan Datang


          Tengah aku dok menung memikirkan mase depan aku, tiba2 aku terbayang gambaran hidup……..waktu aku tua. Mase tue aku dah xlarat nak berjalan. Jalan bertongkat agaknye. Tue pun kalau silap langkah jatuh. Semangat nak melangkah tue ade tapi tak berdaya. Aku pun berfikir, waktu tue aku terpaksa terima hakikat nikmat dunia dah xde makna. Nak berjalan pn xmampu. Agaknye macam tu la aku tua2 nanti ye..hmmmmm..

            
          Sejak kita mula pandai berdikari, kita bergelut bergelumang dengan tenaga dan masa demi mengumpul ilmu, harta dan nak mencapai cita2.
         
         Waktu muda belia remaja, kita ada banyak tenaga dan masa. Kat ‘U’ dulu kelas bukan byk pn. Kadang2 sehari 1 kelas jew. Seminggu tue kdg2 2,3ari jew ade kelas. Banyak sangat masa yang kita ade tapi selalunye duit plak xde. Biase ar kan, time study bukan ade duit byk pun. Ade PTPTN pun cukup2 tampung study 1 semester jew. Nk bercuti jalan2 tue mmg payah ar. Berangan jew..hahahaha…Nk hilang rse boring pun pegi kumpul kawan2 donate bayar duit padang main futsal. NIe time ade masa dan tenaga la kan.
          
           Tiba waktu di tengah usia mcm sekarang nie. Tenaga ada lagi Alhamdulillah. Duit pn dah ade. Syukur kepada-Nya yang memberi rezeki. Tapi selalunya kita xde mase. Nk jumpe kawan2 pn susah. Cuti lain2, byk keje, outstation, tue belum time cuti pun kene keje. Adoyaiii…. Nak pegi travel pun susah sebab xboleh nak amik cuti company xcukup manpower. Pegi keje matahari xnaik lagi, balik plak waktu matahari tinggal suku2 jew xpun dah gelap bru dapat balik.
          
           Tapi bila dah tua, selalunya mungkin dah berharta, juga mempunyai  banyak masa tapi sygnya waktu tue kita dah xde tenaga. Mase tue nk berangan pegi jalan2 bercuti pun tinggal angan2 je kot. Nak berjalan2 macamne kalau kudrat nak melangkah setapak pun dah xde.
     
           Inilah perkara yang kadang2 aku fikirkan. Hidup waktu muda belia, pertengahan usia macam sekarang nie dan kehidupan aku bila tua nanti.. (tue pn kalau sempat tua la kan..wallahualam).

               Hadith riwayat muslim dan tarmizi dari Amru Bin Maimin r.a. “Rebutlah kamu lima perkara sebelum datang lima perkara yang lain…”. Lima perkara yang dimaksudkan adalah;

Masa sihat sebelum dilanda sakit.
Masa muda sebelum datangnya hari tua.
Masa lapang sebelum datangnya waktu sibuk.
Masa kaya (senang) sebelum tibanya masa miskin (bala).
Masa hidup sebelum tibanya saat kematian.
                 
       Jika diberi kesempatan, hiruplah segala peluang yang ada di dalam kehidupan. Apabila mendapat sesuatu nikmat bersama2 kita bersyukur. Kepada yang muda belia, pertengahan usia atau yang tua, kita tetap perlu sentiasa buat persediaan untuk dunia dan akhirat. Apa pun aku xkan putus asa untuk bangkit mengecapi kebahagiaan yang suatu ketika dulu pernah mendampingi aku. InsyaAllah..

No comments:

Post a Comment