19 August 2011

Dulu-dulu: Buku Sang Kancil & Silap Mata

Assalamualaikum wbt..

    Lame aku tak post entry baru. Sebab ape? Hmmm mungkin sebab takde idea kot. hahahaha. Tapi entry kali nie aku nk ucapkan terima kasih kt Epy, adik aku yang telah buat permintaan untuk aku story pasal citer sekolah rendah.

     Korang mesti dah bace cerita blogger-blogger lain pasal nostalgia zaman sekolah rendah kan? Tapi takpe kot kalau aku nak realisasikan permintaan adik aku nie. Sayang adik la kate kan. Hehehehe. (mesti si Epy nie geli geleman bace ayat aku sayang adik aku..hahahah)

      Alkisahnye Epy nie baru lepas beli handphone baru, Blackberry, dan aku salute kat dia sebab bagi handphone lame dia (yang agak canggih jugak) kat emak tersayang. Apa lagi tersenyum simpul la emak kitorang dapat handphone baru.

"Ko watpe tu jep?"

"Tengah main Blackberry Messenger ngan member aku. Borak pasal sekolah rendah. Jam, ko wat la citer pasal sekolah rendah dalam blog ko..hehehe..boleh tak?"

"Ok best gak tu."

******************

Masa sekolah rendah.........

"Banguuuuuuuuuun!!!! Assalamualaikum Abang!!!"

       Apasal abang plak? Korang ingat tak zaman sekolah rendah dulu ada abang-abang and kakak-kakak yang hensem-hensem dan cun-cun datang masuk dalam kelas promote buku cerita?

     Mula-mula diorang tunjuk kat depan kelas pelbagai jenis buku. Seingat aku buku cerita rakyat. Citer sang kancil dengan buaya la, pak pandir la, buku mewarna la. Macam-macam buku diorang jual. 

      Lepas tue tiap-tiap murid dalam kelas dapat satu slip borang untuk order. Cara order dia, hari nie korang dapat borang order untuk korang bawa balik tunjuk kat makayah. Nanti abang-abang tue akan set satu tarikh diorang akan datang untuk jual buku-buku tue.

      Balik jer dari sekolah, bermula la aksi mengade-ngade nak pujuk makayah. Tak pun ade yang balik-balik jer dari sekolah tibe-tiba terus rajin tolong ayah sapu sampah keliling rumah, tolong cuci tingkap tak pun tolong basuh kereta ayah korang walaupun kereta ayah korang tue baru je basuh pagi tadi. Sebab ape? Sebab nak beli buku sang kancil laaaaa.

        Tersengih-sengih la kite pada hari yang dijanjikan, bawa duit yang makayah bagi nak pegi beli buku sang kancil. Dulu harga buku tue dalam RM 2 hingga RM 5 je kot. Atau murah lagi, aku dah tak berapa ingat. Melompat sakan lepas dapat beli buku tue. Tunjuk kat kawan-kawan yang tak beli. Tak selak pun buku tue. Tunggu balik rumah dulu.

      Sampai jer kat rumah terus tunjuk kat makayah. Makayah kite pun belek la buku tue. Lepas makayah dah belek, kite bawak masuk bilik, kite pulak yang belek. Tengok gambar dulu, ade sang kancil, monyet, buaya, kura-kura. Macam-macam lagi gambar yang ade. Lepas tue? TAK BACE pun sebab dari tadika lagi cikgu dah cerita, kat RTM 1 pun selalu keluar cerita program kanak-kanak cerita pasal sang kancil. So dah hafal jalan cerita, baru nak baca 'Pada suatu hari......' terus dah tau jalan cerita.

       Macam tue la peel aku dulu bila salesman buku datang sekolah dulu. Sebab tue aku cerita bende nie. Yang aku hairan kenapa ramai yang beli walaupun dah tau jalan cerita semua buku tue. Tapi lepas terkantoi dengan ayah aku, ayah aku jumpe buku tue bawah katil. Memang dia tak layan la kalau aku nak beli buku cerita macam tue lagi... Hahahaha padan muka aku.

Contoh buku cerita sang kancil. 

*******************



    Korang ingat tak masa sekolah rendah ada orang datang buat pertinjukan silap mata? SK Sungai Serai selalu dapat kunjungan dari orang perseorangan untuk buat pertunjukan solo silap mata.

      Kat sekolah aku yang femes dulu S.A Bakar. Persembahan dia yang paling best sampai budak-budak tertunggu-tunggu dia datang buat persembahan.
   

Nie jer gambar yang aku jumpe. Lelaki dalam gambar nie la S.A Bakar.


     Masa ahli-ahli silap mata nie datang, semua berebut-rebut nak beli tiket silap mata. Lepas tue berebut nak duduk depan stage dengan harapan magician akan panggil naik atas stage jadi assistant. 


     Aku ingat lagi ade budak sekolah aku dapat jadi assistant unuk satu trick yang agak horror. Trick potong tangan. Mula-mula punye excited budak tue dapat naik atas stage tue. Sekali magician bawak keluar timun dan alat pemotong. Magician demo dengan timun dulu, sekali tekan jer terus putus timun tue. Apa jadi kat budak tadi? Tiba-tiba dia hilang dari atas stage. Hahahahaha. Takut tangan kena potong. Tapi last-last budak tue surrender sebab magician turun bawah tarik dia naik atas. Nak sangat jadi assistant kan? Tapi dah name pn silap mata kan, so tak putus pun tangan budak tue. Yang jadi penonton sume menganga dan 


"Wooooooooooooowwww~~~ macamne dia buat ek? magik kan?"


     Budak yang jadi assistant tue plak turun dengan muka pucat dan terpinga-pinga sambil pegang tangan yang kena potong tapi tak putus tue. Kawan kat bawah pun tarik tangan budak tue, belek-belek kot-kot la ade kesan kena potong. Aku pun tak tau macam ne magician buat trick tue. Huhuhuhuhu.


     Time tue ade jugak trick simple yang ditunjukkan, trick makan duit syiling. Sekali dia gigit duit syiling tue, terus putus duit tue. Tapi trick tue aku dapat fugure out dah. Tue pun selepas beberapa tahun, mase tue aku pergi Leisure Mall. Ade booth yang jual alat-alat magic. Hahahaha. Bertahun aku kene tipu dengan trick tue. Hahahaha.





*********************


     Aku rase sekarang nie sekolah-sekolah dah takde buat aktiviti macam nie. PAnggil magician datang buat show. Abang-abang buku datang jual buku sang kancil. Dah jarang ade sekarang nie. Sebab budak-budak sekarang dah advance. Nak tengok magic, pergi komputer lab sekolah, search kat internet. Siap boleh belajar trick magic lagi tue. Buku sang kancil? mane ade budak-budak layan dah. Kat TV pun dah takde keluar lagi cerita sang kancil tue.


     Banyak lagi benda yang dulu ade buat tapi sekarang takde buat dah. Tapi trick magic paling best dan dari dulu sampai sekarang budak-budak sekolah akan buat, trick Hilang Dari Sekolah. Pukul 7.30 pagi ada kat depan pintu pagar sekolah, pukul 9.00 tiba-tiba ade kat tempat lain. Hahahaha. Magic trick macam David Copperfield buat.




     
      


3 comments:

  1. salam bro. selaku salah seorang warga Hulu Langat, aku pun kenal jugak S.A Bakar ni.selalu dtg sekolah aku buat magik.hehehee...

    neway, your post memang bring back good old memories di Kajang.dari zaman bas racing Foh Hup, sampai la lepas kawen.thanks.

    ReplyDelete
  2. Artikel yang Menarik Gan
    Mohon Izin Comment ya ^^

    Klik MARIOBOLA

    Join Mariobola! klik link di bawah ini
    BONUS DEPOSIT HARIAN 10% + CASHBACK SPORT S/D 15% + REFFERAL SPORT 2.5% dan Promo harian menarik lainnya ya^^

    DEPOSIT VIA PULSA :
    - TELKOMSEL : 0,85%

    COSTUMER SERVICE :
    - LIVE CHAT 24 JAM ONLINE
    - WA : +6283161896684

    Klik Prediksi Bola

    Klik Mariobola Tempatdaftar

    Klik Bola Jalan

    ReplyDelete
  3. Permainan Sabung Ayam Online di Agen BOLAVITA , dengan minimal deposit hanya Rp 25.000 saja , dan minimal betting hanya Rp 10.000 saja sudah bisa mainkan permainan Sabung Ayam

    https://judislotgratis.siterubix.com/sabung-ayam-online-pulsa-telkomsel-dan-xl/

    Produk Kami Judi Sabung Ayam Online S128, SV388.

    https://www.sateayam.pro/
    https://m1.hj128.pw
    Daftar Sabung Ayam sv388
    Daftar Sabung Ayam Online S128

    Agen Sabung Ayam Online Bolavita Banyak Bonus dan Promo Mari Bergabung :

    Promo Sabung Ayam Terbaru 8x Win Beruntun.
    Bolavita Bisa Deposit Via OVO & GO-Pay.
    Sabung Ayam Deposit Via Pulsa XL & TSEL 25rb.

    Promo Promo BOLAVITA

    Telegram : +62812-2222-995
    Wechat : Bolavita
    WA : +62812-2222-995
    Line : cs_bolavita

    ReplyDelete