11 January 2011

Disebalik Kejayaan

        Ade sesetengah orang langsung tak amik 'port' pasal hal-hal kejayaan nie. Contohnye, orang dok sibuk kelam kabut nak study nak exam tapi si 'tak amik port' ni dok relax tido dalam bilik, berfoya-foya. Tapi ade jugak yang berusaha bermati-matian untuk peroleh kejayaan. Contohnye, arwah Sosilawati tue. Sume orang tau dia penah toreh getah, jual kuih, wat 'direct selling' kecil-kecilan sampai dah jadi nama besar dalam Malaysia. Kalau kena caranye InsyaAllah, takde apa yang mustahil.

       Nak berjaya pulak ade macam-macam cara. Ade yang menipu dan putar belit baeeeek punya demi mencapai kejayaan. Macam kes-kes yang penah jadi dan mungkin masih lagi terjadi, tipu orang kampung beli tanah nak buat kebajikan.(nie sebagai contoh laa..). Ade yang sanggup membunuh demi kejayaan. Seperti yang baru gemparkan Malaysia, jutawan kosmetik kene bunuh tue. Innalillah.....

       Kejayaan itu memang best kalau dikejar dengan cara yang betul. Semua orang nak mengejar kejayaan. Orang yang takde minat untuk berjaya ibarat orang yang takde cita-cita. Ada yang sanggup aniaya orang lain hingga tahap rasuah, menipu, fitnah sana sini atau bunuh orang lain sebagai jalan untuk berjaya. Adakah hidup orang macam nie akan bagus?

       Lumrah hidup kadang-kadang kita akan berjaya. Macam mula-mula dapat lesen memandu. Dia punya gembira tue lain macam. Lagi satu kalau dapat miliki awek yang selama nie kita dok bertahun-tahun mengayat. Rasa dunia macam kita yang punya. Kadang-kadang jugak (atau selalunya..) kita gagal. Macam mane? Gagal lesen memandu, ayat punya ayat awek tue rupa-rupa tunang orang. Peeeeeerrgh!!! Rase nak nangis, frust, yang pendek akal tue sampai nak terjun bangunan. Kita kene sentiasa ingat yang semua tue adalah pengalaman. Kita patut bersyukur apabila gagal sebab kita dapat belajar dari kesilapan yang membuatkan kita gagal tue.

       Kalau kita teliti baik-baik, ada jugak tak bagus tentang kejayaan. Antaranye, kita mungkin akan dapat musuh yang dengki yang jeles dengan kejayaan kita. Dikatakan kita yang berjaya nie ciplak idea orang la, rasuah la, main tok batin la dan macam-macam lagi. Tapi kalau kita dapat sesuatu kejayaan dengan jalan yang bersih, InsyaAllah akan dihindarkan dari semua tue. 

       Tapi kalau kita peroleh kejayaan dengan cara salah, nak dapatkan projek, bagi duit kopi kat datuk itu datuk ini, tapi duit kopi nye banyak betul kosong kat belakangnye padahal segelas kopi baru RM1.20 je.(rasuah la ni..) Kalau kita ikut cara macam nie, hidup lah dengan serba salah itu tak kene ini tak kene. Lepas tue dapat penyakit itu ini sebab hari-hari risau kalau kantoi nak buat macam mane. Kalau yang gune jalan jenayah untuk berjaya, sendiri mau ingat lah, kalau dah kantoi suatu hari nanti adelah balasannye.

       Kita nie manusia sentiasa ada kelemahan dan takde yang sempurna. Waktu sekolah lagi dah diajar betul dan salah, undang-undang, cara berhemah, tatarakyat dan dalam agama pun,tak kira lah agama ape sekali pun pasti akan ajar tentang halal haram. Tapi entah laaa...kita manusia nie bila tengok orang berjaya pasti kita rasa jeles dan tak puas hati. Berhempas pulas nak cari cacat disebalik kejayaan seseorang. Alangkah bagusnye kalau kita gunakan sifat cemburu itu sebagai semangat untuk kita berjaya seperti orang lain.

       Tapi ada sesuatu yang orang kadang-kadang lupa ketika mengejar kejayaan. Kita lupa seiringkan dengan keberkatan. Tinggal ibadat, alasan tak sempat, banyak kerja. Kejayaan takkan bermakna tanpa keberkatan. Kalau usaha untuk berjaya diberkati, kita kan berjaya di dunia dan akhirat.....InsyaAllah...

2 comments:

  1. ceeehhh.. ko rupenye ijam.... aku ingatkan sape la tadi...hahahahahahahahahahahaha

    ReplyDelete
  2. nizam jasni, anda telah di tag di blog rasa hati...di entry baru..dilema seorang fresh graduate..

    http://zulfikarhazri.blogspot.com/2011/01/dilema-seorang-fresh-graduate.html

    ReplyDelete